Minder weggooien dankzij roomservice

Uit onderzoek van Wageningen University & Research centre blijkt dat in veel ziekenhuizen elke dag 180 tot 200 gram voedsel per patiënt wordt weggegooid*. Vooral bij de warme maaltijd is de verspilling groot, en dat heeft veel te maken met de manier waarop de maaltijdvoorziening is ingericht. Een roomserviceconcept − zoals Roomservice à la carte van Chef Martin − kan helpen de verspilling in te dammen.

Traditionele keuken leidt tot verspilling
De verspilling (die niet alleen veel geld kost maar ook belastend is voor het milieu) blijkt het grootst bij ziekenhuizen die nog werken met een traditionele keuken. Voor veel patiënten is het moeilijk om een dag van tevoren of ’s ochtends bij het ontbijt al aan te geven wat ze ’s avonds willen eten. Maar ook bij het portioneren in de keuken gaat voedsel verloren, alleen al doordat er vaak gewoon te veel wordt klaargemaakt.

30 procent reductie met roomserviceconcept
De oplossing kan voor een belangrijk deel liggen in het korter maken van de tijd die verstrijkt tussen het maken van de menukeuze en het nuttigen van de maaltijd. Wanneer een patiënt ’s middags kan kiezen wat hij die avond wil eten, is de kans groter dat die maaltijd geheel of grotendeels wordt genuttigd. Een roomserviceconcept voorziet in deze mogelijkheid en kan volgens de onderzoekers de voedselverspilling met ongeveer 30 procent reduceren.

De kracht van Roomservice à la carte
Pieter Beijen, adjunct directeur Foodservice bij Chef Martin verwacht dat het laatstgenoemde percentage zelfs nog gunstiger kan wanneer gebruik wordt gemaakt van Roomservice à la carte: “Ons concept maakt het mogelijk om patiënten letterlijk vlak voor het eten een keuze te laten maken vanaf een uitgebalanceerde menukaart met daarop gemiddeld wel 10 tot 15 hoofdgerechten. Wanneer een ziekenhuis werkt met afdelingspantry’s, kunnen maaltijden op elk gewenst moment worden besteld en kan de tijd tussen keuze en consumptie worden teruggebracht tot minder dan 45 minuten. Geholpen door de ruime keuze kun je als patiënt dus precies die maaltijd bestellen waar je op dat moment zin in hebt. Dat maakt de kans op ‘waste op het bord’ nog beduidend kleiner.”

 

* Bron: Nieuws voor diëtisten, 5 januari 2015